- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valamikor februárban botlottam bele egy erősen mókolt fordulatszámmérős műszeregységbe Laci cimborám jóvoltából. Eléggé le volt amortizálva, ráadásul nem is teljesen gyári - egy benzines műszer lett átalakítva valami Nissanból származó elektronikával -, de a jutányos ár meggyőzött :)
Nos amikor kézbe vettem, már látszott, hogy sok munka lesz vele, de szeretem a kihívásokat. :) A buszok műszeregységének műanyagját valahogy nem sikerült a VW fejlesztőmérnökeinek kiválasztania. Az alkalmazott anyag a hő és UV sugárzás hatására az idők során rideggé válik és porlásnak indul. Sajna ezt a példányt sem kerülte el a kór, mind a műszercsoport háza, mind az órakeret töredezett és hiányos volt. Viszont a korábbi próbálkozásaim nyomán fény derült a jó tulajdonságára is mégpedig, hogy hő segítségével könnyedén alakítható. Nekiálltam hát a meglévő részek összeillesztésének és összehegesztésének. A hegesztéshez a régi pisztolypákámat használtam, a sok évnyi forrasztás után most is megállta a helyét.
A hegesztgetés után tanakodni kezdtem a hiányzó részek - letört sarkok, fülek, repedések - pótlásáról, eszembe jutott egy régi ezermesterben olvasott cikk, amiben az akkor világújdonság Epokitt nevű kétkomponensű műgyanta ragasztó sokoldalúságát mutatták be. A cikkben mindenféle formákat öntöttek a ragasztóból, így formázva fogantyúkat, gombokat a műszerekre. Ezen ötlettől vezérelve vettem kétkomponensű ragasztót - bár nem Epokitt, hanem Pattex típusút - és próbálkoztam. Az rövid idő alatt kiderült, hogy az anyag öntőforma nélkül nem áll meg, hanem szétfolyik, így ismét emlékeimből építkezve - középiskolás korom alatti makettezések - festőszalagból megformáztam a hiányzó részeket. A ragasztót a formába dolgozva, annak szilárdulása után tetszetős eredményeket értem el. Sajna a sík felületek pótlására erősítő üvegszövet hiányában a műgyanta ragasztó nem alkalmas, így más megoldást kellett találnom. Sajnos műanyag lemezt nem találtam sehol - bár lehet, hogy egy modellező boltot is meg kellett volna néznem -,de az OBI-ban járva láttam plexiből hobbi-építőlemezt, próba-cseresznye bevásároltam. Az anyag könnyen vágható, hőre lágyul, így könnyen hajlítható. Próba bevált, gyorsan le is gyártottam belőle a hiányzó elemet. A vágással nem volt gond, viszont a hajlítással küzdöttem, végül ismét egy régi ezermester újságban látott megoldás vált be: vasaló élén a hajlítás vonalát melegítve a plexi pillanatok alatt élbe hajlítható. Az anyag megolvadása ellen a vasalóra sütőfóliát tettem, így az ingeken sem lesz később nyoma :)
A műanyagok rendbetétele után a kissé viseltes áramköri fólia következett. Sajnos itt is látszik, hogy a műanyagipar nem a 80-as években élte fénykorát, a több rétegű hajlékony nyák-lemez több helyen szétvált, a réz vezető szakadásával. Sajnos ahogy a korábbi javítási próbálkozásokon is látszott, a hagyományos páka túl meleg, megolvasztja a hordozóréteget a réz alatt. A lyukasztgatást elkerülendő beruháztam egy állítható hőmérsékletű pákára. Ezzel már könnyedén tudtam forrasztani anélkül, hogy szitát csináltam volna a fóliából. A szükséges javítgatások után azok levédésére ismét a kétkomponensű ragasztót hívtam segítségül.
Összeszerelés után mehetett a próba. Sajnos az első beépítési kísérletnél a csatlakozó a plexi hajlításánál letört, de a kétkomponensű ragasztóval és a forrasztópákával ezt is megoldottam. :)
Képek a galériában. ZsZ