- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem megy nekem ez a blogolás mostanában. Röpke háromnegyed éves elmaradással követem az eseményeket. Most épp a húsvéti fényezés javítás dokumentálása van soron. Bele kell húznom, hogy az olvasóim ne érezzék elhagyatva magukat.
Még tavaly nyár elején sikerült megtörni a busz hátulját, amit valamikor nyár végén tudtunk kijavítani. Húsvétkor jutott idő a fényezés javítására és az időközben előbukkanó rozsdafoltok eltüntetésére. Már pár héttel korábban megvettem a szükséges alapanyagokat - flakonos alapozó, filler, flakonos kevert szín, varrattömítő, stb. - egy fóti úti autófényező-szakboltban. Az összegekre már nem emlékszem pontosan, de valahol 3000 Ft alatt volt egy flakon.
Az anyagokkal felszerelkezve indultunk egyesületünk főhadiszállására a húsvéti kertészkedésre. Szerencsére sokan voltunk, így a jó időben tudtam egy kis időt szakítani a busz csinosítgatására. Mosás után szépen nekiálltam a felületnek. A hegesztés után ecsettel jó vastagon felkent alapozót excenteres csiszolóval lecsiszoltam, lementem egészen a javító elem gyári fényezéséig. A lemezillesztések közötti sikaflex tömítő maradványinak kikaparása után maszkolás, rozsdagátló és cinkspray következett. A kaparásra tapétavágó kés és pengés kaparó bizonyult a legcélszerűbb szerszámnak, jó mélyen be lehet vele nyúlni a lemezek közé. A kaparás után egy kicsit a dremel drótkoronggal is rámentem, hogy tuti legyen. A buszok gyenge pontja a lemezillesztés. A gyártás során a nyers lemezekből összeépített kasztnit merítették a cinkfürdőbe, így a ponthegesztésekkel összefogott lemezek közé nem jutott a védelemből. Belülről a pára könnyedén hozzáfér. A varrattömítők meg szépen elöregednek az idők folyamán, és kívülről is beengedik a vizet és sólevet. Sajnos ez egy örök harc a rozsda ellen. Itt van pár videó, ahol a gyártást nyomon lehet követni.
A cinkspray után jött a filler, amivel a csiszolás még látható nyomait és kisebb egyenetlenségeket lehet eltüntetni. Újabb csiszolás ezúttal vizes papírral, maszkolás, majd jöhetett a varrattömítő. A tömítőt ujjal húztam bele a lemezillesztésbe, így sajnos nem gyári kinézetű, de legalább teljesen tömítő a felülete. Sajnos nem olvastam el a használati utasítását - mivelhogy lengyelül volt -, így kimaradt a 24 órás száradás. Ennek fontosságára a fényezés száradása után derült fény, mivelhogy szépen megbőrösödött a festék alatt. :( A fényezés sem volt egyszerű, sajna a szép idő kezdett elromlani, feltámadt a szél. Ráadásul annyira még meleg sem volt. Próbáltam óvatosan, több rétegben fújni, nehogy megfolyjon, de mivel a függőleges felület végig árnyékban, és szélnek kitett részen volt, szépen megnarancsosodott. Próbáltam vizes papírral finomítani rajta, de még túl friss volt a festék. Nem sikerült. Sokat tanultam a dologból, pl, hogy melegben szélcsendes helyen - lehetőleg zárt műhelyben - kevesebb idő és vesződség lett volna.
Sajnos egész nyáron nem jutott idő a polírozásra, így most jól áll neki a távolság, de legalább nem virít a szürke folt.
Képek a galériában. Ja és kommentelni lehet :)